pascaleneva.reismee.nl

Terugblikken

Hallo Lieve mensen,

Het laatste verhaal wat ik op de site zal zetten, schijf ik weer achter mijn eigen computer.

Waar moet ik beginnen? Alles heeft indrukken achtergelaten sommige indrukken waren prachtig, en andere wel iets minder.

Het mooiste en bijzonderste vond ik echter de paar dagen dat we in Lasha zijn geweest, de hoofdstadvan Tibet. We hebben daar alle tempels bekeken en hebben over alle Boedha'sen tara's les gehad........

Laughing
Ook hebben we de tombe's en tronen van alle Lama's gezien. Maar daar omheen, dat was wat het meeste indruk heeft gemaakt. De mensen die echt nog voor elkaar zorgen, elkaar helpen en steunen. Wat een prachtige ervaring op zich was.

Maar tergelijkertijd zie je op elke hoek van de staat beveiligers/ Politië en zelfs scherpschutters op de daken. Dit was naar aanleiding van de Monikken die zich op het Grote plein in het midden van de stad, voorde Jokhang-tempel in de brand hadden gestoken. Het gevolg was dat de mobile telefoon van onze gids het niet meer deed( die was dus afgesloten),onze TV s'avond alleen maar ruis gaf( terwijl we die zelfde ochtend hadden gekeken of die het wel deed en dusCNN konden kijken) ,ook was bij onze mede-reizegers die op dat moment in de tempel waren,het fototoestel ingenomen en de foto's van de tempel en omgeving verwijderd.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat de plek waar nog zo veel om geloof en liefde word gegeven, zo verschrikkelijk tegen gewerkt worden. De meeste mensen die in Tibet leven hebben geen paspoort(!!!) ze krijgen van China wel een pas dat ze door China kunnen reizen maar niet verder. Dat vind ik heel tegenstrijding. De plek waar vroeger zoveel monikken leefde, zijn er nu nog weinig van over. ( om monnik te worden heb je iets van formulieren nodig, en die geeft de chinese overheid niet meer af!) ook mag de Dalai Lama niet meer in zijn eigen paleizen op dat grond gebied.

Een ander hoogtepunt was zeker de Chinese muur!

Wat een klim. Compleet buiten adem kwamen we aan boven bij de trap.

Het leuke was dat we in Mongolië hadden gehoord waarom ooit die muur was gebouwd. (terbescherming van het Chinese land wat Mongolié wilde veroveren) En wat een uitzicht, echt prachtig! Als je ergens boven aan bij een berg op de muur stond kon je tot zo ver je kan kijken, de muur zien lopen, wat echt heel indrukwekkend is!

De geschiedenis van Mongolié was ook zo bijzonder. Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger heb geleerd dat dit z'n groot land was en heel goed was in de aanval tegen andere landen.

In Beijing sta je echt in een stad......! Jemig wat is dat groot! Met 21 miljoen mensen moet dat natuurlijk ook wel. We hebben daar zowel echt Chinees gegeten als lekker westers.

Maar die lokale mensen kunnen echt vies zijn! Al die smerige geluiden en dat geroggel en spugen overal(!) daar moest ik erg aan wennen( wat niet lukt) ook het roken wat in hotels en liften gewoon nog mag was iets waar ik niet aan wil wennen.

Nederland is zo slecht nog niet! met al onze regels zijn we natuurlijk niet altijd blij, maar het zorgt wel voor dat het echt goed geregeld is hier.

In Beijing ben ik in een ziekenhuis geweest. Je moet daar voor behandeling een deel geld betalen en na het onderzoek eventueel nog een deel. Als je geen geld hebt of niet genoeg word je niet behandeld! ook zag ik een man op leeftijddie met een ambulance naar het ZH gereden werd. Hij werd in een rolstoel gezet voor de ingang van het ZH ( hij had een hoofd wond waar veel bloed uit leek te komen) Vervolgens laten het ambulance personeel hem daar staan en gaan weg. na een minuut op 5 a 10 kwam er iemand ( denk iets van familie) die hem daar van die plek afhaalde en toen zijn boekje moest kopen en zijn geldkaart ging aanmaken. Denk maar niet dat je geholpen word door een arts, die moet je zelf zoeken in de hoop dat het de juiste is voor jou probleem( anders moet je weer op zoek naar een andere). Ja daar schok ik wel van. dat het heel slecht geregeld is!

Maar goed. ik had wel geld, en was blond, dus ik was binnen 3 uur door 4 doktoren ( die geen engels konden of wilden verstaan) onderzocht. 300 Yuan armer( wat 36,- is) en met een kuur en neusdruppels rijker.

Er is nog zoveel wat ik nog kwijt zou willen over deze fantastische reis, waar we wilde paarden en antilopen hebben zien rennen, prachtige grote roofvogels hebbebn zien vliegen, zonsopkomsten tussen de bergen, besneeuwde bergtoppen en hele lieve mensen zijn tegen gekomen. Voor de site hou ik het hierbij.

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor al jullie berichten en reacties. Dat is echt heel leuk om te lezen als ze je zover weg bent.

Heel veel liefs, Eva

Reacties

Reacties

willeke

welcome back

Jan en Ineke.

Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn en met heel veel herinneringen die je nooit meer zal vergeten!!

gr. Jan en Ineke.

Dick en Lieneke

Pascal en Eva

welcom thuis.

Dit was dan je laatste verhaal van jullie reis,
(mooi eind verslag)

volgens de verhalen die we allemaal hebben gelezen en de div foto,s, moet deze reis een geweldige ervaring zijn geweest.

Bedankt nog voor je toegestuurde reis verslagen.

Groetje Dick en Lieneke.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours